Verloren gewaande show-Land Rover na vijftig jaar weer op de weg

Een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam zijn werelddebuut maakte, is na een restauratie van een jaar technisch in oude glorie hersteld. De auto was jarenlang zoek en werd in 2016 teruggevonden. In 2018 werd officieel vastgesteld dat de auto een van de drie pre-productiemodellen is die destijds in Amsterdam te zien waren.

De oude Land Rover is gerestaureerd door de specialisten van Land Rover Classic in Coventry. Zij zijn gespecialiseerd in de conservering en restauratie van Land Rovers die tien jaar of langer uit productie zijn. Voor de restauratie van dit exemplaar hebben ze gebruikgemaakt van traditionele vaardigheden, originele tekeningen én de modernste technologieën.

Authentiek

Dit historisch belangrijke pre-productie-exemplaar was jarenlang zoek. Hij werd in 2016 bij toeval gevonden in een tuin vlakbij de fabriek in het Engelse Solihull waar hij in 1948 was gebouwd. De auto is zo authentiek mogelijk gehouden en teruggebracht naar de specificatie die hij in 1948 had – inclusief de besturing aan de linkerkant en de specifieke bedieningshendels voor de vierwielaandrijving. Voor de restauratie werd de auto compleet gestript en werd onderzocht welke componenten nog te gebruiken waren, welke hersteld konden worden na vijftig jaar niet meer gebruikt te zijn.

Calum McKechnie, Head of Land Rover Classic, vertelt: “It was important to strike the right balance when restoring the launch Land Rover. While there was a need to replace some parts, we were keen to keep as much of the original vehicle as possible in order to retain the unique characteristics of this 70 year-old model. The team has done an incredible job and the end result is a testament to the unique expertise and tireless passion of the experts at our Classic Works facility.”

4WD-hendels in dashboard

Sommige componenten hoefden amper gerepareerd te worden, terwijl andere met röntgenstraling en andere moderne technieken werden onderzocht om te bepalen of die moesten worden vervangen of dat ze gerepareerd en opnieuw gebruikt konden worden. De kenmerkende bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, die alleen in enkele pre-productie-exemplaren in het dashboard waren geplaatst, zijn uiteraard behouden. De technici van Land Rover Classic moesten al hun expertise aanspreken om het achterliggende stelsel van stangen, hefboompjes en overbrengingen terug te brengen in de staat van 1948. Het originele remsysteem, dat afweek van dat in de productieversie van de Land Rover, was in de loop der jaren verwijderd, maar werd door de specialisten van Land Rover Classic volledig gereconstrueerd op basis van originele tekeningen. De onderdelen werden met de hand gemaakt en zorgvuldig gemonteerd op dezelfde manier als in 1948.

70 jaar patina

Het lijkt erop dat de carrosserie aan de aandacht van Land Rover Classic is ontsnapt, maar dat is beslist niet het geval. Het was heel belangrijk om het patina van deze zeventig jaar oude auto te bewaren. Scheuren, gaten en scherpe randjes werden gerepareerd en als er nieuwe plaatdelen moesten worden gemonteerd, gebeurde dat met hetzelfde 2 mm dunne aluminium als in 1948 was gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de originele lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven, waarna de nieuw gelakte delen werden ‘verouderd’ om perfect bij de rest van de carrosserie te passen.

Michael Bishop, Land Rover Classic Build Engineer, vertelt: “Bringing this historically important Land Rover back to life was a huge challenge, given its wear, tear and decay from the elements since the 1960s, but also a real pleasure. Being able to open up our archive and revisit the original Land Rover engineering programme from over 70 years ago was a great privilege for the whole team.”

Reproductie

Land Rover Classic ging zelfs zo ver om een origineel logo dat verloren was gegaan, te reproduceren op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Ook voor andere onderdelen die moesten worden vervangen, maakten de specialisten gebruik van het uitgebreide archief van Land Rover Classic, met originele tekeningen en afbeeldingen, en van andere bewaard gebleven pre-productie-exemplaren. Zodoende konden alle onderdelen op de juiste manier in en aan de auto worden gemonteerd.

Uiteindelijk rijdt de Land Rover weer als nieuw en staat hij komend weekend in de spotlights op de Land Rover Classic-stand op de Goodwood Revival Meeting. Daarna wordt hij onderdeel van de rijdende collectie klassiekers in de Classic Works-faciliteit in Coventry.

Meer informatie over de restauratiediensten van Land Rover Classic is te vinden op https://www.landrover.co.uk/explore-land-rover/land-rover-classic/owner-services.html

Tijdlijn introductie-Land Rover AutoRAI 1948

1948                 Gebouwd met het stuur links, geregistreerd als ‘Experimenteel model’

1948                 Voorzien van nieuwe productieonderdelen en omgebouwd naar besturing aan
                         rechterzijde

1955                 Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910

1961-1988         Verkocht en doorverkocht aan diverse eigenaars; auto wordt jarenlang niet gebruikt

2016                 Auto gevonden in een tuin vlak bij de fabriek in Solihull, waar hij stond te wachten op
                        een restauratie die nooit plaatsvond

2018                 Identiteit van auto vastgesteld door experts van Land Rover Classic, restauratie vindt
                        plaats

2019                 Auto gerestaureerd naar oorspronkelijke, correcte specificatie met het stuur links